مزاحم بازی کردن کودکان نشوید

یک روانشاس گفت: تمام زندگی کودک در بازی خلاصه می‌شود و رشد جسمی،اجتماعی ، روانی و شهامت ورود به محیط اطراف و اجتماع را برای او به ارمغان می‌آورد.

به گزارش میگنا دکتر«معصومه صیدیوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازی یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان است و برای یک کودک بسیار مهم‌تر و با ارزش‌تر چیزی است که اطرافیان خصوصا خانواده به آن نگاه می‌کنند. از نظر کودک تمام زندگی‌اش در یک بازی خلاصه می‌شود و بازی کردن کودکان تاثیرات بسیاری در رشد جسمی، اجتماعی و روانی کودک دارد و در واقع کودک با بازی کردن می‌تواند وارد اجتماع شود و شهامت ورود به محیط اطراف خود و اجتماع را پیدا می‌کند.

مدرس دانشگاه‌های ایلام با بیان اینکه کودکان در بازی با اصول و مقررات آشنا می‌شوند و همکاری،همیاری و مشارکت کردن را در بازی می‌آموزند، ادامه داد: تقویت حواس چندگانه و تقویت تخیل و خلاقیت ،ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و تخلیه هیجانات خود و افزایش شادی و نشاط آن‌ها از دیگر فواید بازی‌های کودکان است.

صیدیوسفی با تاکید بر اینکه نقش بازی در تمام جنبه‌های زندگی یک کودک به خوبی مشخص است، تصریح کرد: کودکی دوره‌ای پر از هیجان است و اگر این هیجان به کار گرفته نشود و به درستی تخلیه نشود،اثرات منفی روی کودک خواهد داشت.

وی با اشاره به وظایف والدین در قبال بازی‌های کودکان، گفت: وقتی کودک با دیگران در حال بازی است روابط اجتماعی او تقویت می‌شود و به نوعی آزمون و خطا را می‌آموزد،که متاسفانه گاهی والدین به دلیل حساسیت‌ها و دلسوزی‌های بی‌دلیل،جلوی این تجربه کردن را می‌گیرند.

این روانشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه والدین باید به کودک حق انتخاب نوع بازی را بدهند، به طوری که کودک باید انتخاب کند که چه بازی انجام بدهد از این رو باید کودک را هنگام بازی کردن محدود نکنیم و به او امر و نهی نکنیم و او را رها بگذاریم تا به صورت آزمون و خطا با دنیای خودش آشنا شود،دنیایی که در آینده لاجرم وارد آن خواهد شد.

وی گفت: این نکته را فراموش نکنیم که کودکان چیزهایی را در بازی می‌آموزند که با امر و نهی و آموزش خیلی نمی‌توانیم آن‌ها را به کودک بیاموزیم.

صیدیوسفی در ادامه بازی‌های کودکان را به سه دسته بازی فردی،بازی موازی و بازی اجتماعی تقسیم کرد و ادامه داد: بازی فردی تا قبل از دوسالگی رخ می‌دهد و بچه‌ها در آن تنها با خود بازی می‌کنند مثلا ممکن است با دست خود یا یک اسباب بازی با خود بازی کنند و حتی ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.

وی با توجه به اینکه کودکان در بازی فردی بیش‌تر به دنبال اکتشاف است،گفت: در بازی موازی که در سن ۲تا۳سالگی رخ می‌دهد بازی ممکن است میان دو کودک رخ بدهد اما کودکان در این نوع بازی با هم بازی نمی‌کنند بلکه کنار هم بازی می‌کنند.

این روانشناس ادامه داد: در بازی اجتماعی که بعد از ۳سالگی رخ می‌دهد کودک با همسالان خود بازی می‌کند و در این نوع بازی کودک با افراد دیگر در تعامل است و بازی‌های دسته جمعی و مشارکتی را انجام می‌دهد و با مفاهیمی مثل رعایت نوبت و برد و باخت آشنا می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *