آپنه خواب در کودکان می‌تواند عامل بروز فشار خون بالا در آینده شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد نوجوانانی که از کودکی دچار اختلال خواب (آپنه خواب) بوده اند، در مقایسه با افرادی که هرگز به اختلال خواب مبتلا نشده اند، در معرض خطر فشار خون بالا هستند.

«جولیو فرناندز مندوزا»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیقات و درمان خواب پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان داد که آپنه خواب در کودکان می‌تواند عامل بروز فشار خون بالا در آینده شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «از آنجا که بیشتر موارد آپنه خواب در بزرگسالان و کودکان به طور یکسان تشخیص داده نمی‌شود، این مسئله نیاز به توجه بیشتری دارد. آپنه خواب و عوامل خطرساز آن باید در اوایل عمر مورد غربالگری، کنترل و هدف قرار گیرد تا از بیماری قلبی عروقی در آینده جلوگیری شود.»

محققان در این مطالعه با بررسی ۴۲۱ کودک ۵ تا ۱۲ ساله دریافتند که حدود ۱۲٪ آنها دارای آپنه انسدادی خواب هستند. شرکت کنندگان هشت سال بعد دوباره از نظر آپنه خواب و فشار خون بالا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گفته محققان، نوجوانانی که از کودکی دچار آپنه خواب می‌شوند تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که هرگز به آپنه خواب مبتلا نمی‌شوند، دچار فشار خون می‌شوند. خوشبختانه نوجوانانی که آپنه خواب در دوران کودکی شأن با افزایش سن بهبود می‌یابد، با خطر فشار خون بالا روبرو نیستند.

همچنین شرکت کنندگانی که آپنه خواب شأن از نوجوانی آغاز شد تقریباً دو برابر بیشتر از افراد بدون آپنه خواب دچار فشار خون بالا می‌شوند.

به گفته محققان این یافته‌ها میزان جدی بودن آپنه خواب در کودکان و اهمیت درمان زودرس آن را برجسته می‌کند.

آپنه انسدادی خواب باعث توقف کوتاه و مداوم تنفس در هنگام خواب می‌شود. این بیماری بیشتر در بزرگسالان اتفاق می‌افتد، اما برآورد می‌شود ۱۰٪ از کودکان در سن مدرسه نیز ممکن است به آن مبتلا باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *